Home / Sanatate / HIPERTENSIUNEA, DE CE APARE ȘI CUM O SCĂDEM?
21478243 - portrait of young woman measuring her blood pressure

HIPERTENSIUNEA, DE CE APARE ȘI CUM O SCĂDEM?

Au trecut câțiva ani de când ți-ai măsurat ultima oară tensiunea? Verific-o din nou! Ai putea suferi de hipertensiune fără să știi.

Publicitate:

Hipertensiunea arterială (HTA) este cea mai freventă maladie la noi în țara, dar și în lume. Se estimează că peste cinci milioane de români sunt hipertensivi, iar aproape jumătate din ei nu au idee despre asta. E de știut că stilul de viață ales și modul în care ne îngrijim fac diferența între sănătate și boală.

SILENȚIOASĂ, DAR PERICULOASĂ

E greu să-ți dai seama că suferi de hipertensiune, pentru că pur și simplu nu-i simți prezența în vreun fel. Uneori, apar manifestări discrete, precum oboseală, palpitații, dureri de cap (de regulă dimineața, la trezire), amețeli, țiuit în urechi, respirație îngreunată după efort fizic ușor, nervozitate, insomnie, dar ești tentată sa le pui pe seama stresului, ori a oboselii și le ignori. Anii trec, iar afecțiunea evoluează în voie. Din păcate, netratată, ea afectează rinichii, inima, vasele de sânge și duce la serioase probleme de sănătate: atac cerebral, infarct de miocard, insuficiență renală, leziuni oculare. Iată de ce e important să-ți măsori periodic tensiunea!

STRESUL, PRINCIPALUL RESPONSABIL

Surprinzător, cerecetări recente par să susțină că nu există legătură directă între stres și HTA. E adevărat că o situație stresantă (ceartă, emoțiile unui examen, un accident) determina creșterea tensiunii arteriale, dar această creștere e temporară, nu una de durată. În schimb, la o persoana deja hipertensivă, stresul face mult mai dificilă revenirea tensiunii la normal, în ciuda tratamentului medicamentos. Indirect, stresul contribuie la instalarea HTA deoarece incurajează adoptarea unor obiceiuri nesănătoase – abuz de alcool, fumat, excese alimentare, sedentarism – ce afectează vasele de sânge și activitatea organelor.

SFAT: Alege un stil de viață echilibrat (renunță la fumat, evită abuzul de alcool, fă mișcare). Fă tot posibilul să-ți reduci nivelul de stres!

LEGĂTURA DINTRE GREUTATE ȘI TENSIUNE

Se știe că indicele de masă corporală (IMC) influențează tensiunea arterială: cu cât IMC e mai mare, cu atât tensiunea e mai ridicată. Expliația: kilogramele în plus provoacă modificări hormonale, inclusiv rezistență la insulină, care înlesnesc creșterea tensiunii.

IMC este egală cu greutatea (în kg) împărțită la înălțimea (în m) la pătrat. Dacă IMC e mai mic de 18,5 înseamnă că ești prea slabă. Între 18,5 și 25, greutatea ta este normală. Valorile de 25-29,9 indică supraponderabilitate, iar la cele de peste 30 obezitate.

TENSIUNE NORMALĂ SAU PREA MARE?

Publicitate:
  • Tensiunea ideală de referintță este 120/70. Valorile mai mici de 139/89 sunt considerate normale. Vorbim de hipertensiune când una sau ambele valori depășesc limitele normale.
  • Valorile între 140/90 și 159/109 indică hipergtensiune moderată.
  • Valorile între 180/110 și 209/119 (sau peste) trădează hipertensiune severă.

SFAT: Scăderea în greutate chiar și modestă, permite reducerea semnificativă a tensiunii arteriale.

LIPSA DE SOMN, FACTOR DE RISC

Tulburările de somn (adormi greu, dormi sub șapte ore, te trezești des noaptea) nu duc doar la oboseală și probleme de concentrare, ci pot sta la originea WTA. Mare atenție în special la apneea de somn: când respirația se oprește, concentrația de oxigen din sânge scade,iar corpul reacționeaz prin creșterea presiunii arteriale. Dacă valorile tensiunii nu se normalizează nici cu tratament, verifică dacă nu cumva suferi de apnee de somn!

SFATURI: Ca să ții departe HTA trebuie să-ti reglezi somnul. Încearcă ceaiurile medicinale (valeriană, tei, passiflora), fă regulat mișcare, redu nivelul de stres, găsește-ți timp pentru activitățile care te relaxează!

DIETA INFLUENȚEAZĂ TENSIUNEA

Se știe că un consum de sare mai mare de 25 g pe zi favorizează hipertensiunea. Mulți dintre noi depășesc această cantitate fără să știe, întrucât, pe lângă sarea vizibilă, presărată din solniță în mâncare, există și sarea ascunsă în alimente: pâine, carne, brânzeturi, mezeluri, conserve, chipsuri, murături semipreparate. Potasiul  în schimb, prezent mai ales în legume și fructe, scade tensiunea arterială.

SFATURI: Adoptă o alimentație echilibrată, bazată pe carne albă și, în cantități mai mici, carne roșie,pește de 2-3 ori pe săptămână, 200-300 g de legume și două fructe pe zi. Redu consumul de sare!

MIȘCAREA, MEDICAMENT VERITABIL

Să nu faci mișcare și să ai tensiunea arterială crescută sunt doua aspecte strâns legate între ele. Deși riscul să suferi de HTA crește pe măsură ce înaintezi în vârstă,  mișcarea ține departe de tine această neplăcere. Nu e nevoie să participi la maraton sau să mergi zilnic la sală, dar e important să te menții activă.

SFAT: Efect pozitiv asupra inimii și vaselor de sânge au mai ales activitățile fizice de rezistență: mers pe jos în ritm alert, mers pe bicicletă, înot, dans, urcatul scărilor, grădinărit, chiar și treburile casnice (aspirat, șters podele). Aceste exerciții, practicate 20-30 minute de minimum trei ori pe săptămână (ideal ar fi zilnic), reduc cu 4-9 mmHg tensiunea sistolică (numărul mare din măsurătoarea tensiunii), deci pot fi la fel de eficiente ca medicamentele.

 

 

 

Publicitate:
Loading...

Acest website foloseste cookies. Continuarea navigarii reprezinta acceptul dumneavoastra Mai multe informații

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close