duminică , 16 decembrie 2018
Home / Exclusiv / DEZVOLTAREA INTELIGENȚEI PE VÂRSTE

DEZVOLTAREA INTELIGENȚEI PE VÂRSTE

Poate ai văzut și tu copii care la nici doi ani vorbeau fluent. Ori alții care la 3 ani știau deja să citească. Ai urmărit probabil filmulețec u fetița care recita „Luceafărul” pe de rost. Mulți părinți au tendința de a-și compara copiii, dar între ceea ce vedem la alții și ceea ce este normal e o diferență.

Publicitate:

Specialiștii în educație au stabilit niște standarde prin care se stabilește ce ar trebui copilul să știe într-o anumită etapă. Totuși, și acestea sunt niște indicații generale, iar lucrurile depind de la micuț la micuț. Unii se dezvoltă mai repede pe partea de mișcare. Alții încep să vorbească mai devreme. Există copii care au o creștere mai lentă timp de mai mulți ani, dar la un moment dat par să crească într-un an cât alții în mai mulți.

ACCEPTĂ RITMUL LUI

Părinții sunt datori să urmărească evoluția copilului și, mai ales, să îl ajute să-și atingă potențialul „maxim”. De accea, este important să-ți cunoști foarte bine micuțul. Mai poți apela și la sfaturile unui specialist care sa îl îndrepte spre drumul cel mai potrivit. De asemenea, dacă sezisezi că micuțul taă este în urmă într-un anumit domeniu, nu trebuie să te împacientezi foarte tare. Acceptă că fiecare copil se dezvoltă în ritmul propriu, nu simultan pe toate planurile. Iată care sunt activitățile generale pe care un copil ar putea să le facă, în funcție de vârstă.

1-2 ANI

Este capabil să mănânce independent la masă, folosind lingura. Poate ține cana cu mâna și poate bea din ea. Își pune pălăria pe cap și și-o scoate. Introduce mâinile în mâneci și picioarele în pantaloni. Știe să numească alți membri din familie, inclusiv animalele preferate. Pune întrebări folosind o intonație urcătoare la sfârșitul cuvântului sau a propoziției. Numește trei părți ale corpului. Răspunde afirmativ sau negativ la întrebări care i se pun. Ia parte la jocuri (aruncă o minge la alt copil, împinge o mașinuță etc.) timp de 2-5 minute.

ÎNTRE 2 ȘI 3 ANI

Publicitate:

Poate să stea puțin timp într-un picior. Duce un pahar cu apă fără să-l verse. Participă la îmbrăcare și se încalță fără să-și lege șireturile. Execută ordinele (ex. pune jucăria pe masă). Merge la toaletă/oliță ajutat și are foarte puține scăpări, mai ales noaptea. Repetă propoziții simple din două cuvinte, apoi din 3-4 cuvinte.

ÎNTRE 3 ȘI 4 ANI

Poate să arate la cerere 7 imagini și denumește 4-5 imagini. Trasează prin imitație o linie orizontală și una verticală. Construiește un turn din cuburi. Construiește un pod după model. Poate spune o poveste familiară fără a avea nevoie de ajutorul imaginilor. Folosește propoziții complexe.

ÎNTRE 4 ȘI 5 ANI

Se îmbracă și se dezbracă singur. Foloșește w-ul fără ajutor. Își spală mâinile și fața. Folosește lingura, cuțitul și furculița. Spune o poezie din 4 versuri. Se joacă împreună cu alți copii. Povestește o întâmplare. Poate exprima verbal diferențele dintre dimineață și seară. Copiaza figuri geometrice indicate. Își cunoaște numele de familie.

ÎNTRE 5 ȘI 6 ANI

Își cunoaște adresa și numărul de telefon. Spune glume simple. Poate să indice unde sunt mai multe, mai puține sau câteva obiecte. Poate să relateze întâmplări din experiența sa zilnică. Răspunde la întrebarea: „De ce?” cu o explicație. Își alege îmbrăcămintea potrivită în funcție de timp și de ocazie. Se oprește la colț, se uită în ambele părți și traversează strada fără indicații verbale.

CÂND TREBUIE SĂ INTERVII

Copilul supradotat trebuie să fie tratat emoțional la fel ca alți copii. Este bine să fie învățat că este special, dar nu trebuie uitat că este totuși,în multe privințe, asemenea celor de vârsta lui și are aceleași nevoi. În astfel de cazuri este utilă consilierea, mai ales când apar dizarmonii psihice, dificultăți de relaționare etc. În ce-l privește pe micuțul care face progrese mai lent, părintele trebuie să găsească modalități prin care să stimuleze aria deficitară, să manifeste răbdare și acceptare, astfel încât să favorizeze dezvoltarea. În caz contrar, există riscul de a întări comportamentul negativ, iar rezultatele pozitive să se lase mai mult timp așteptate. Bineînțeles, ar fi bine să ceară și ajutorul unui specialist.

Publicitate:
Loading...

Acest website foloseste cookies. Continuarea navigarii reprezinta acceptul dumneavoastra Mai multe informații

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close